PRAHA 28.12.2013 - 2.1.2014

Ahh, vihdoin ja viimein! Viime viikon perjantaina työpäivän päätteeksi pakkasimme loput tavarat ja suuntasimme Renaultin nokan kohti Tuusulaa, äitin siskon luokse. Ajomatka oli aika karsea, vettä satoi lähes koko matkan. Tämän lisäksi ajoimme hyvän matkaa ohi Tuusulaan kääntyvää tietä, kun minä innoissani mietin perintöasioita koskevia kiemuroita. Ei, kukaan ei ole kuollut, mutta on hyvä olla tietoinen mitä on tulevaisuudessa ehkä edessä :D Vantaan kohdilla vasta tuli huomattua, että ohi on menty ja reippaasti. Siinä vaiheessa tosiaanhan on vasta hyvä laittaa navigaattori laulamaan!
Lopulta pääsimme perille ja pian saimmekin jo mennä tuhisemaan peiton alle. Aamulla herätys oli kuudelta. Kentälle ja vaihtamaan rahaa. Ei muuten kannata vaihtaa valuuttaa vasta lentokentällä, kurssi on melko paljon huonompi ellei ole etukäteen netin kautta jo tilannut valuuttaa. Tämän lisäksi mukava poika siellä Change Groupin tiskin toisella puolen laski valuutat väärin (tämä toki huomattiin vasta hotellilla Prahassa)... Lento meni mukavasti ja nopeasti, vaikka vähän peloteltiin, että kone olisi myöhässä perillä vastatuulen takia ja saattaisi aiheuttaa turbulenssiä. No eipä sitä onneksi tullut ja perilläkin oltiin ajoissa.
Prahan kenttä on muuten melko pieni ja helppo kulkea. Meidän lentomme tuli terminaali 2:n ja siellä sai kätevästi kortilla vaihdettua valuuttaa, jonka kurssi oli Helsinki-Vantaan Change Groupia melko paljon parempi. Kentällä meitä oli vastassa kuljettaja. Olin tilannut meille kuljetuksen jo etukäteen netistä sivulta http://www.lentokentta-praha.com/index.htm ja en voi muutakuin kehua tätä Prague Airport Transfersia. Meitä oli vastassa tosiaan mukava mies nimikylttimme kanssa. Hän vei meidät autolle ja ensimmäisenä antoi meille kartat ja matkaoppaat (nämä siis ilmaisia) ja kuljettaessaan meitä hotellille hän kertoi nähtävyyksistä, missä kannattaa käydä jne. Hotellille tultuamme hän vielä varmisteli paluumatkan tiedot. Tämän kyydin sai maksaa käteisellä (euroilla tai korunoilla) tai kortilla, saattoi jopa olla vaihtoehtona etukäteismaksukin. Hintaa lystille tuli 20,50 euroa ja matkaa noin puolisen tuntia. Erittäin kätevää!
Hotellimme oli Sokolska 21-osoitteessa sijaitseva Hotel City-Central De Luxe, nuo De ja Luxe olisi voitu hyvin tiputtaa nimestä pois. Hotelli ei ollut loistokkuutta nähnytkään! Prahassa oli melko huono valikoima hotelleja tarjolla tuolle viettämällemme ajalle. Tai jos oli, niin vanhan kaupungin eräästäkin hotellista olisi saanut pulittaa viideltä yöltä vaatimattomat 17 500 euroa, kyllä! Ei tullut yhtä nollaa liikaa tuohon. Hotellimme olisi pitänyt olla 3 tähden, mutta se yksi tähti siellä oli liikaa, nimittäin asiakaspalvelu oli todella töykeää, huoneessamme ei toiminut kattovalo, ainoa roskis oli vessassa, suihkusta tuli vesi lähes olemattomalla paineella, lakanoita ei kertaakaan vaihdettu oleskelumme aikana, vastaavanlaisia tyynyjä en ole eläissäni nähnyt, ne oli niin myttyisiä ja venyi ja vanui joka suuntaan ja sängyssä ei ollut petaria vaan ihmeellinen kuminen "suojus" patjalle. Ei tarvinnu pelätä, että pissa imeytyy patjalle jos vahinko sattuisi :D Ja vessapaperiakaan ei tuotu lisää huoneeseemme vaikka se alkoi olla aivan lopuillaan. Kaiken ehkä kruunasi aamupala, voi luoja, se oli suorastaan surkea ja joka aamu samanlainen, mikään ei muuttunut. Mutta jos jotain huonoa, niin aina jotain hyvääkin, nimittäin hotellin sijainti oli hyvä ajateltuna metroa. I. P. Pavlovan metroasemalle oli matkaa noin 100 metriä. Prahan metro on helppo ja nopea kulkea, joskaan ei välttämättä ihan hirveän mukava joissain asioissa, esimerkiksi vessassa käynti metroasemilla voi olla hieman epämiellyttävää, yhdellä vessakäynnillä vessakopista löytyi huumeruisku. Lisäksi taskuvarkaita liikkuu metroasemilla ja metrossa paljon, hyvä paikka tyhjätä lompakoita. Metrot oli monesti aika täynnä ja siellä oltiin aivan kylki kyljessä kiinni, tuskin olisin huomannut jos joku olisi laukustani jotain ottanut. Metrotunnelissa oli screenejä joissa näytettiin taskuvarkaiden kuvia ja annettiin tietoja millä asemalla varkaus on tapahtunut ja milloin. Kätevästi muistutti siitä, että ole tarkkana! Metrolinjoja on kolme ja samoin vaihtoasemia kolme. Jotkin linjat kulkivat hyvin syvällä maan sisässä, kuulemma rakennettu ydinsodan takia näin syvälle...
Päästelimme metrolla vanhaan kaupunkiin ja kävelimme Raatihuoneentorille, joka oli täynnä turisteja. Joulumarkkinat torilla vetivät ihmisiä vieläkin puoleensa. Sattumalta talsittuamme jonkin matkaa huomasimme Martin Tourin http://martintour.cz/prague-tours-czech-sightseeing/martin-city-tour-prague-sightseeing.html kiertoajelun ja päätimme ostaa liput ajelulle. Hintaa ajelulla oli 390 korunaa, euroissa se tekee noin 16. Ajelu kesti kaksi tuntia, josta 40 minuuttia oli "vapaata aikaa" Prahan linnan alueella. Kiertoajelulla sai selostuksen myös suomeksi ja tällä kertaa ymmärrettävällä suomella. Hop On Hop Off-busseissa selostus suomeksi ei ole järkevän kuuloista (ainakaan noissa muutamassa maassa, jossa olen ajelulla käynyt). Martin Tour kuljetti meidät turvallisesti takaisin lähtopisteeseen ja torin laidalta otimme AAA-taksin osoitteeseen Sokolska 21. Praha on surullisen kuuluisa epäluotettavista taksikuskeistaan, luin jotain tutkimusta asiasta ja 50 % taksikuskeista oli epärehellisiä. Poikkeuksen tekee tuo AAA-taksi, he ovat yrittäneet toimia vajaat 20 vuotta luotettavuuden lipunkantajina Prahan taksialalla. Kannattaakin aina etsiä noita keltaisia takseja, jonka kyljessä komeilee kolme A-kirjainta. Lisäksi kannattaa suunnistaa "reilulle taksitolpalle" ne tunnisti siitä, että taksitolpan luona oli taksimerkin lisäksi peukkua nostava käsi. Näillä reiluilla tolpilla pitäisi olla vain AAA-takseja, mutta uudenvuoden aattona oli poikkeuksena vaikka minkälaista taksia näissä tolpilla.

Vanhankaupungin raatihuoneentori
Näkymää Prahan linnalta vanhaan ja uuteen kaupunkiin.

Seuraava aamu alkoi aamupalalla, suunnaksi Venceslauksen aukio (Václavské náměstí), joka on toiminut Tšekin historian monien kohtausten, kuten samettivallankumouksen tapahtumapaikkana. Aukiolla sijaitsevat kansallismuseo ja Tšekin kansallispyhimyksen Pyhän Venceslauksen ratsastajapatsas. Tuolla aukiolla oli kojuja, joissa myytiin ruokaa, joulukoristeita, matkamuistoja jne. Aukiolla sijaitsi Starbucks Coffee, jossa käytiin vähän maistelemassa juustokakkua (nami nami nami) ja herkullisia kahveja ja kaakaota. Aikamme pällisteltyä aukiolla, suuntasimme metrolla kohti Palladium-ostoskeskusta, jossa äitin kanssa saimme todella "hyvän" idean alkaa bongailemaan Guess-merkkiä. Jokaisesta nähdysta merkistä sai pisteen, mä voitin!!! Veepee kävi kiertelemässä tuona aikana jotain museoita, minne ehdottomasti halusi päästä. Palattuaan Veepee meni ostamaan makkaraa ja me äitin kanssa ostamaan kojusta hauskalta mieheltä matkamuistoja. Tuo mies oli aika hauska, kyseli mistä päin olimme ja arvasi heti, että Suomesta. Tunsi hyvin Koskenkorvan ja perään sanoi vielä nami namit. Siinä lopuksi katselin vielä hienoja snapsilaseja, niin tuo mies tokaisi, että: "niistä on hyvä juoda Koskenkorvaa", ei kuitenkaan tehonnut myyntipuheet ja ostin vain magneetin. Palladiumista otimme suunnaksi I. P. Pavlovan metroaseman ja ennen hotellille menoa kävimme läheisessä ravintolassa syömässä, jossa otin aivan nappivalinnan! Mielettömän hyvää pihviä, jonka kuorrutteena oli sinihomejuustoa ja pähkinöitä. Ihan huippua! Prahassa ruoka on muuten melko suolaista, ensimmäisellä kerralla se suolaisuus todella yllätti vaikka olin asiasta jo etukäteen tietoinen. Äitin perunamuusi oli niin suolaista, että todellakin silmiä kirveli!

Venceslauksen aukio

Seuraava päivä oli raskain jaloille näistä kaikista. Lähdimme Prahan linnalle, linna ei ole muuten mikään ihan pieni. Guinnesin ennätysten kirjan mukaan se on maailman suurin muinaislinna. Linna on peräti 570 metriä pitkä ja keskimäärin 128 metriä leveä; pinta-alaksi muodostuu 7,3 hehtaaria. Menimme metrolla ensin Pienelle puolelle ja sitten taksi siitä linnalle. Kävelläkin toki olisi voinut, mutta matka on yhtä mäkeä. Linnalle satuimme juuri niihin aikoihin, että vahdinvaihto alkoi ja se oli kerännyt aika hyvin turisteja jälleen kerran ympärilleen. Linnan alueella oli muutenkin suorastaan järkyttävä määrä turisteja. Pyhän Vituksen katedraalissa ei paljon eteensä nähnyt. Linnan aluuelle myytiin erilaisia lippuja, osa oli "kaikkiin nähtävyyksiin" kuitenkin pl. muutama museo tai sitten oli mahdollisuus mm. ostaa jokaiseen haluamaansa kohteeseen erillisen lipun. Tuo meidän ostamamme Prahan linnan alueen lippu maksoi 350 tsekin korunaa. Linnan alueella oli paljon nähtävää, mutta omasta mielestäni paras oli Kultainen kuja, jossa on joukko pieniä, värikkäitä kauppoja jotka alunperin olivat linnanvartijoiden asuntoja. Osa noista pienistä taloista oli sisustettu vanhanaikaisiksi. Varoituksen sanana, kaupat tuolla eivät ole sieltä halvimmasta päästä! Lopuksi äiti ja Veepee kävivät vielä Lelumuseossa, jossa oli vanhoja ja uusia leluja ja nukkeja. Itseltä oli jo mehut loppu ja jäin istumaan ja odottelemaan. Linnalta lähdimme taksilla hotellille. Tarjolla ei ollut AAA-taksia, joten otimme tolpalta jonkun muun taksin ja kyllähän se hinnassa sitten näkyikin. Huomattavasti kalliimpaa, turvallisesti kuitenkin pääsimme perille vaikka jossain vaiheessa vähän sydän pamppailikin, kun kuskimme ajoi kapeita mutkaisia katuja kuin hullu. Tuona iltana päätimme olla laiskoja ja hakea noutoruokaa läheisestä KFC:stä. Hinta ei paljoa päätä huimannut, noin 20 eurolla sai kaksi isoa koria kanaa ja kolmet ranskalaiset.
Prahan linnan piha-aluetta

Pyhän Vituksen katedraali

Yksi sisustetuista asunnoista Kultaisella kujalla
Ja sitten tuli tuo 31.12. uudenvuoden aatto, olimme vakaasti suunnitelleet ottavamme tuon päivän iisisti ja illalla lähtevämme Venceslauksen aukiolle katsomaan ilotulitusta. Onneksi tuli kuitenkin youtubesta katseltua videota uudenvuoden menosta tuolla aukiolla. Ei paljoa enää huvittanut lähteä! Siellä siis ihan oikeasti ammuttiin rakettia mistä sattuu ja mihin sattuu, eräällä videolla useampikin ihminen sai raketista päin pläsiä. Ja herranjumala mitä ääntä nuo raketit pitivät, illalla kuuden aikaan alkoi jo tappavan tasaiseen tahtiin kuulua jyskettä ja pauketta. Taitaa olla tsekkiläisten raketit vähän tujumpia, kun välillä kuulosti siltä kuin rakennuksia olisi räjäytelty. Yöllä sitten 23 aikoihin lähdimme hotellilta kadulle katsomaan ilotulitusta ja näkyihän niitä. Siellä ammuttiin kaduilla, katoilla ja oikeastaan joka paikassa. Ihan hullua meininkiä, paloautot, ambulanssit ja poliisit menivät pillit ujeltaen jatkuvalla syötöllä kohti tuota Venceslauksen aukiota. Tuona yönä oli myös monet kadun asukit kömpineet ylös piiloistaan, niitä näki todella paljon ja puoli Prahaa tuntui tehneen autoistaan takseja. Oli joka lähtöön taksia. Osa oli aivan surkeita, puolet auton kyljestä sisässä jne. Prahassa olisi järjestetty paljon erilaisia tapahtumia tuolle yöllä, esimerkiksi illallisristeily Vltava-joella. Meidän tarkoituksemme olikin aluksi mennä tuolle risteilylle, mutta poistulo tuolta olisi ollut vaikeaa. Päätimme varata tuon risteilyn tilalle viimeiseksi illaksi Tsekkiläisen illan.
Viimeisenä kokonaisena päivänä nukuimme myöhään ja lähdimme vanhaankaupunkiin ostamaan viimeiset matkamuistot ja syömään paikallisia ruokia. Ensimmäisenä nälissämme suuntasimme syömään, söin hapankaali-peruna-pekonimössöä, joka oli hyvää tällaiselle nirsollekin. Kaikkea en jaksanut syödä ja annoimme ruoat joillekin nistin näköisille tyypeille. Tuolla raatihuoneentorilla muuten riittää kodittomia, jotka syövät ruokaa suoraan roskiksista. Löysimme matkamuistot nopeasti, vaikka mitä oli tarjolla. Kierreltyämme torilla, tuli vastaan minijuna/kaupunkijuna ja hyppäsimme junan matkaan ja lähdimme vielä katselemaan viimeisen kerran nähtävyyksiä. Kyyti oli melko kylmää tuossa junassa, kun pihalla pari astetta lämmintä, onneksi junassa olevat peitot edes vähän lämmittivät. Oli kuitenkin mukava nähdä vielä viimeisen kerran kunnolla Prahaa. Kyytikään ei maksanut kuin 280 korunaa, eli noin 11 euroa. Vielä ennen lähtöä kävimme katsomassa Prahan yhtä suosituinta nähtävyyttä, astronomista kelloa. Tasatunnein kellon eteen kokoontuu suuri määrä ihmisiä katsomaan kun "kuolema niittää yhden tunnin elämästämme". Tuosta astronomisesta kellosta näkyy monia asioita mm. auringon ja kuun sijainti. Kellolla on ikääkin jo kiitettävästi, kello on rakennettu 1410. Palasimme iltapäivästä jo hotellille, koska illalla lähtisimme Tsekkiläiseen iltaan ja piti vähän laittautua. Tuo ilta oli aivan mahtava, meidät haettiin hotellilta ja vietiin paikalle, siellä oli Tsekkiläistä kansanmusiikkia, tanssia, leikkejä, ruokaa, juomaa ja mukava leppoisa tunnelma. Ilta maksoi 1180 tsekin korunaa (n. 41 euroa), mutta jostain syystä saimme alennusta ja maksoimme kolmesta 3000 korunaa. Lopuksi vielä kyyti vei meidät ennen puoltayötä takaisin hotellille. Illan voi varata http://www.folkloregarden.cz/. Maksu kerätään paikanpäällä.

Astronominen kello

Tsekkiläisestä illasta

Ja viimeisenä aamuna herätys oli seitsemältä ja siitä kiireesti suihkun kautta aamupalalle ja kahdeksalta meitä oli kyyti noutamassa takaisin kentälle. Vaikka tuossa alussa kehuinkin Prahan kenttää, miinusta kuitenkin annan erittäin hitaasta turvatarkastuksesta, jotenkin sekava ja hidas. Porteista ei juuri kukaan päässyt ilman tuota ärsyttävää piippausta, taisimme olla äitin kanssa lähes ainoat, jotka pääsivät. Veepee ainakin kauan sai odotella, että piippauksen syy selvisi. Vielä kentällä piti kuluttaa loput tsekin korunat ja tuli käytyä tuhlailemassa Victoria´s secretillä ja loput hilut vielä kauppaan.

Lopuksi täytyy vaan todeta, että hieno paikka Praha oli. Paljon jäi näkemättä ja kokematta, mutta eiköhän me vielä joskus sinne palata!