Pääsiäinen laivalla

Pääsiäinen on aikaa, jolloin ei vaan voi olla kotona, joten tälläkin kertaa jo kuukausia ennen pääsiäistä suunnittelin mitä tekisimme tulevana pääsiäisenä. Ensimmäinen aikomus oli lähteä kaupunkilomalle, mutta lentojen lähtö- ja paluuajat eivät olleet meille sopivia, hinnat oli myös turhan korkeat sekä monet kaupungit hiljentyvät juhlimaan pääsiäisen aikaa, esimerkiksi pitäen kauppojensa ovet säpissä. Sitten mieleeni muistui viime syksynä Mondo-lehden tilaajalahjana saatu lahjakortti risteilylle, joka vanhenisi toukokuussa. Laivahan on tosiaan sellainen paikka, joka ei hiljenny pääsiäiseksi tai muiksikaan juhlapyhiksi. Siispä lahjakortti käyttöön!
Lahjakorttini oikeutti risteilyn Turusta Tukholmaan Baltic Princessillä, joka lähtee Turusta 20.15 ja saapuu takaisin seuraavana päivänä 19.15.
Pääsiäislauantaina lähdimme ajelemaan Turkuun mieheni ja hänen vanhempiensa kanssa. Perillä olimme hyvissä ajoin muutamista pysähdyksistä huolimatta. Mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään, inhoan turhaa kiirettä. Taas kerran sain terminaalissa ihmeteltävää, kun ihmisillä oli kiire alkaa jonottamaan laivaan pääsyä jo puoli tuntia ennen! Kertokaa nyt mulle miksi näin, kun minä en vaan ymmärrä...

Laivaan päästyä vietiin tavarat hyttiin ja lähdettiin etsimään kahvi- ja ruokapaikkaa. Laivassa ruokapaikkoja riittää yllinkyllin, pieneen ja isoon nälkään. Mekin löysimme omaan tarpeeseemme paikan, jossa mutustelimme leivät ja joimme kahvit. Tämän jälkeen innokkaana shoppailijana oli päästävä pikavisiitille laivan myymälöihin, mutta ostoksia en vielä tehnyt, tein silmäilyjä tulevaa varten. Hieman yllätyksenä tuli, että menomatkalla ei saanut ostaa alkoholijuomia, ainoastaan paluumatkalla näin viikonloppulähdöillä. Olisin kyllä halunnut ostaa muutaman juoman ja nauttia ne hytissä ennen laivan yökerhoon siirtymistä, mutta nyt oli vain siirryttävä suoraan yökerhon (järjettömän hintaisiin) tarjottaviin.

Näkymät yökerhosta merelle

Tässä mun perhe numero 2 (ja rakas aviomies, joka ei osaa olla perusilmeellä)

Yökerho alkoi täyttyä risteilijöistä nopeasti, varmasti asiaan vaikutti juurikin aikaisemmin kertomani asia juomien myyntipolitiikasta.
Puolilta öin yökerhossa alkoi Lailasta Lordiin euroviisushow, jossa dragtähdet Jukka Kuronen ja Marko Vainio vei meidät ajassa taaksepäin tuoden lavalle ikimuistettavia euroviisuvoittajia ja -edustajia. Todella mahtava show, tykkäsin, me kaikki tykättiin!

Seuraavana aamuna heräsimme (suht) pirteinä ja lähdimme aamupalalle, jossa pöydät notkui tarjottavista. Tälläkään kertaa aamiaiselta ei tarvinnut lähteä vatsa kurnien.

Edellisenä päivänä olin malttanut mieleni enkä shoppaillut mitään vaan säästin tälle päivälle shoppailut, koska pitkä päivä olisi edessä ennen kuin jalat olisivat tukevasti takaisin maan kamaralla. Ensimmäisenä mentiin katselee vaatevalikoimaa ja löydettiin me sieltä Veepeen kanssa jotakin kivaa.
Miehiä kummasti alkoi väsyttämään tämä shoppailu ja he vetäytyivät hyttiin päiväunille, mutta me jaksoimme Kirstin kanssa jatkaa shoppailua ja innokkaana lähdettiinkin hajuvesikaupoille. Ja löydettiinhän me kaikkea mukavaa sieltäkin! Löysin esimerkiksi Nina Riccin hajuveden puoleen hintaan ja sehän on selvää säästöä, joten pakkohan se oli ostaa.
Shoppailuhimoa hieman tyydytettyinä menimme katsomaan kuinka miehet jaksavat hytissä ja jaksoivathan he, nimittäin nukkua. Varsinkin tuo oma körilääni, joka halusi vielä jäädä nukkumaan muiden alkaessa tehdä lähtöä kahville. Jäin kuitenkin Veepeen seuraksi hyttiin ja ryhdyin meikkaamaan vähän lisää, kun en aamulla viitsinyt meikata pidemmän kaavan mukaan, kun muutenkin mua joutuu aina odottaa. Naama edustuskuntoisena ja Veepee levänneenä, lähdimme mukaan kahville ja kiertelemään laivaa.

Kummasti aina eksyn kauppohin ja halusin mennä vielä katsomaan löytäisinkö pari sellaista jutta mitä olin etsinyt jo koko alkuvuoden. Olin nimittäin etsinyt sopivaa lompakkoa, joka täyttäisi seuraavat kriteerit; ei liian iso, passi kuitenkin mahduttava, kolikkotasku ei saa olla nepparikiinnityksellä ja vetoketjun pitää toimia hyvin, unohtamatta nyt tietenkään lompakon ulkonäköä. Ei ihan heti uskoisi olevan vaikea tehtävä löytää vaatimuksiani täyttävää lompakkoa, mutta voi kuulkaa... OLI! Toinen asia mitä olin pitkään katsellut, oli musta pienehkö laukku, jonka piti olla yksinkertainen olematta kuitenkaan tylsä ja sopiva niin arkeen kuin juhlaan. Tiedättekö, molemmat etsimäni asiat löytyivät laivalta! Vihdoinkin olin löytänyt nämä kaipaamani asiat, tuntui aivan erävoitolta.

Siellä ne mun pitkään etsityt hankinnat nyt ovat!

Tässä vaiheessa risteilyä saimme siirtyä laivan buffetiin syömään. Olin tehnyt pöytävarauksen myöhäisimpään kattaukseen, klo 16 alkavaan. Olen aina mieltänyt laivojen buffetit jotenkin ala-arvoisiksi, lähinnä sellaiseksi kerran mikrossa lämmitetyksi, mutta nyt jouduin toteamaan olevani väärässä tai sitten laatu on parantunut menneistä vuosista. Olen varma, että buffetista löytyi jokaiselle jotakin, itse pidin erityisesti härkää ja lammasta hyvänä. Eikä ikinä pidä unohtaa jälkkäripöytää, se on aina kohokohta! Sen verran täytyy aina vatsaan jättää tilaa, että sinne mahtuu jälkiruokaa, suorastaan synti olisi jättää herkuttelematta jos siihen on mahdollisuus.
Summa summarum, lounasbuffet oli positiivinen yllätys vaikkakin aavistuksen verran ärsytti rauhattomuus ja ihmisten kamala kiire. Jos terminaalissa ihmettelin ihmisten jonotusintoa, niin täällä ihmettelin aikuisia ihmisiä, jotka söivät ruoaksi ranskalaisia kera nakkien tai lihapullien...

Risteilyn kruunasi vielä toinen euroviisushow, jossa eilisten kansainvälisten tähtien sijaan vuorossa olivat kotimaiset tähdet. Lavalla näimme mm. Virve Rostin, Kirkan, Anneli Saariston ja ei pidä unohtaa ainoaa viisuvoittajaamme Lordia!

Pian laiva olikin takaisin Turun satamassa, takana mukava risteily ja edessä pitkä kotimatka.