Jurmala 15.-20.7.2019

Matkustelu ja mökkeily on näköjään vienyt kaiken ajan mun kesälomalta ja kesältä, koska äitin ja mun Jurmalan matkasta on jo reilu kuukausi aikaa ja nyt vasta kerkiän kirjoittamaan koko matkasta.

Keväällä oltiin äitin kanssa varattu matka Latvian Jurmalaan Ikaalisten matkatoimistolta. Tykkään heidän järjestämistä matkoista, koska kaikki on aina varausvaiheesta loppuun saakka toiminut loistavasti sekä hinnat ovat erittäin kilpailukykyiset. Meidän viiden yön matka neljän tähden kylpylähotellissa maksoi kahdelta noin 720 euroa.

Heinäkuussa, heti ensimmäisen lomapäivän kunniaksi lähdettiinkin sitten sinne Jurmalaan. Oltiin edellinen yö vietetty tätini luona Helsingissä, josta oli hyvä aamulla lähteä laivalla lahden yli Tallinnaan. Tallinnassa meitä odotti bussi, joka tuli täyteen Latviaan menijöitä.

Bussimatka Tallinnasta Jurmalaan kesti noin 6 tuntia yhden pysähdyksen taktiikalla. Kuulostaa pitkältä matkalta, mutta mun mielestä se meni kevyesti.

Ensin bussista jäi suurin osa Latvian pääkaupunkiin, Riiaan. Saimme samalla siis sellaisen mini sightseeingin Riiasta.

Illalla olimme perillä hotellillamme, Jurmala Spassa. Meidän huone oli hotellin yhdeksännessä kerroksessa, joten maisemat isoista ikkunoista oli suht mukavat. Jurmala Spa sijaitsi hyvällä paikalla, kävelykadun vieressä ja rannallekin oli matkaa vain muutama sata metriä.

Ekana iltana ei paljon muuta jaksettu kuin etsiä ruokapaikka mahdollisimman läheltä ja siitä sitten suoraan nukkumaan.

Pitkien yöunien jälkeen kömmittiin sängystä ylös harmaaseen ja sateiseen aamuun. Päivä ei parantunut yhtään mennessämme aamupalalle, koska aamupalasali oli todella ruuhkainen ja saimme taas kerran todeta, että venäläiset osaavat olla röyhkeitä jos kyse on jonottamisesta ja oman vuoron odottamisesta. Me menimme nätisti jonottamaan omaa vuoroamme, kunnes huomasimme, että kaikki venäläiset ohittivat meidät ilman mitään ongelmia :D Toisekseen aamupala ei ollut hääppöinen ja seuraavat aamupalat olivat täysin kopioita toisistaan. Mitään vaihtelua ei ollut ja mautkaan eivät hivelleet makunystyröitä. Joten jos arvostat herkullista ja kattavaa aamupalaa, niin unohda tämä paikka.

Ensimmäisenä päivänä kiertelimme lähistöllä, koska rannalle ei tehnyt mieli vesisateessa ja noin 15 asteen lämpötilassa. Harmi, edellisellä viikolla Jurmalassa oli vielä ollut helteet.

Jurmala on tunnettu pitkistä hiekkarannoistaan, mutta myös ihanista pitsihuviloistaan, joita riitti paljon. Surullista oli kuitenkin nähdä joidenkin hienojen rakennusten jääneen hoitamatta ja siitä syystä ränsistyneinä. Täällä oli muutenkin erikoista se, että ensin saattoi olla hieno pitsihuvila, vieressä moderni lasirakennus ja seuraavana kumoon menevä hökkeli.

Kävely- ja shoppailukierroksen jälkeen kävimme syömässä hotellin vieressä olevassa Lidossa, jossa oli "kerjäläisenä" kissa, jonka kieli roikkui suusta koko ajan. Tälle kaiffarille muuten broileri maistui!

Lidossa syödessämme taivaalta alkoi tulla sellainen määrä vettä, että täytyi kiittää ylempiä tahoja, että hotelli oli aivan vieressä!

Toinen aamu alkoi myös eilisen tapaan, pihalla ankea sää ja aamupalakokemus toisinto eiliseltä.

Tämän päivän käytimme taas kiertelemällä ympäristössä ja tekemällä pieniä ostoksia.

Vaikka säät eivät ensimmäisinä päivinä sopineet suunnittelemaani rantalomailuun, täällä aika kului nopeasti myös ihan vain kierrellessä ja katsellessa.

Ja sitten tuli vihdoin se aamu, kun aurinko paistoi ja lämpömittarikin alkoi näyttämään kesäisiä lukemia! Heti aamupalan jälkeen lähdettiin rannalle intoa puhkuen... mutta ilo oli liian aikaista.

Rannalle päästyämme vuokrattiin rantatuolit ja jossain pimeissä kuvitelmissani luulin tarkenevani rannalla tuulen puhaltaessa varmaan jonkun 150 metriä sekunnissa! No tarkenin muutaman tunnin nukkuessani pienet päiväunet äitin huivin alla...

Ranta olisi ollut todella kiva jos tuuli olisi ollut inhimillinen tai mittari näyttänyt 45 astetta, jolloin tuuli olisi ehkä tuntunut siedettävältä :D

Loppupäivä sitten menikin aivan muissa kuin rantatouhuissa.

Viimeinen kokonainen lomapäivä Jurmalassa alkoi kyllä aurinkoisena ja lämpimänä, mutta tuuli oli eilisen kaltainen, joten todettiin heti, että jotain muuta kuin rannalle. Tämä päivä meni kyllä siten, että minä en tarjennut varjossa ja äitillä oli kuuma auringonpaisteessa, etsi siinä nyt sitten hyvä paikka istuskeluun ja oleiluun.

Vipa päivä kulutettiin taas ympäriinsä kierrellessä ja tehdessä vielä viimeiset shoppailut. Jurmalassa oli muuten sellainen pieni ostoskeskus Korso nimeltään, josta löytyi Meta niminen vaatekauppa, jonka hinnat olivat ihan vitsi. Ostin sieltä kaksi isoa kassillista vaatteita noin sadalla eurolla. Oli siellä Korsossa myös toinen kiva kauppa, jossa myytiin designtuotteita. Sieltä löysin kaksi todella kivaa ja erilaista laukkua, joita ei todellakaan voinut jättää sinne! Siis ihan oikeasti, se olisi ollut rikos!!!

Viimeisenä iltana käytiin konditoriassa kaffeella ja leivoksilla. Ihan vaan vinkkinä jos olet suuntaamassa Jurmalaan, täällä leivokset on taivaallisia! Ja mun mielipiteeseen kannattaa luottaa, sen verran herkkuja olen elämäni aikana vetänyt, että kokemusta on :D

Sitten tuli se lauantai ja aamulla kahdeksan jälkeen hypättiin bussiin ja Riiasta hakemaan paluumatkalaisia. Vielä Viron puolella päästiin näkemään pieni vilaus Pärnusta, kun otettiin sieltä mukaan viimeiset paluumatkalaiset.

Meidän paluumatka tuntui ikuisuudelta, koska meillä oli edessä bussimatkan jälkeen laivamatka Suomeen, siellä muutaman tunnin odottelu junan lähtöön. Helsingissä oli samaisena päivänä Weekend festivaalit ja meidän junan ollessa viimeinen pohjoiseen suuntaava, olikin sitten vaunu ja juna täynnä toinen toistaan ihastuttavampia teinejä. Junamatka kesti normaalin kolmen tunnin sijaan reilut viisi, mutta tuntui tässä ihastuttavassa seurassa noin kahden viikon mittaiselta. Eikä siinä vielä kaikki, vaan Seinäjoella oli meneillään Vauhtiajot ja meidän junan tullessa 04.07 Seinäjoen asemalle saimmekin sitten odotella taksia viisi promilleisen juhlakansan parissa... Kyllä tuntui helpottavalta, kun hieman ennen kuutta sain kotioven auki.